По традиция се приема, че като талисман способен да донесе щастие на притежателя си може да служи единствено подарения брилянт. Но въпреки това както и, че диамантите са най-добрия приятел на жената, подчертана слабост и желан подарък, повечето жени биха желали сами с удоволствие да се занимаят с меренето и изборът на такова украшение, а задължението по плащането да бъде отговорност на половинката. Но за да бъде един брилянт отличен подарък и да предизвиква въздишки на възхищение освен размерът значение за цената на диаманта имат чистотата на камъка, цвета и качеството на обработка
Правилото на четирите „С”
Много от купувачите на диаманти не обръщат внимание на закрепения към бижута етикет, а именно той се явява източник на информация за характеристиките на скъпоценния камък. Средностатистическата потребителка на бижу с диамант не би могла да се нарече експерт хемолог, но все пак трябва да знае основните понятия наричани четирите „С”. В противен случай съществува съвсем основателния риск да бъде купен голям скъпоценен камък, но с множество дефекти на завишена цена. Като за начало при избора на бижу с диамант трябва да се определят параметрите, на които бъдещия клиент държи.
Първото „С” е „carat weight” тоест теглото на камъка в карати, като следва да се има предвид, че не винаги по-високата маса в карати означава и по-големи размери. Всичко зависи от пропорциите и майсторството на шлифовчика, който може да направи така, че брилянти с еднаква маса да имат различен диаметър, от там и ефектност, но да струват еднакво. За да се избегне таксуването на диаманта по диаметър съотношението височина към диаметър при кръглата шлифовка не трябва да бъде по голямо то 62%.
Второто „С” е „color” или цвета на диаманта. Той се определя от международната система за еталони “GIA”, където цвета се отбелязва с букви от А до Z или по ТУ където цвета се определя с цифри от 1 до 9. Особено ценни са съвършено безцветните брилянти, следват тези със съвсем лек жълт цвят и т.н. Камъни които имат като характеристика на цвета Z се оценяват по съвършено различен принцип.
Третото „С” е „clarity” или т.нар критерий чистота, който обозначава наличието на дефекти. Най-високия клас брилянти се означават с IF. Това означение са дава на скъпоценни камъни нямащи забележими дефекти, а дребните несъвършенство на полировката могат да се отстранят при повторно полиране. Камъните с ниско качество се обозначават с I1, І2 или І3 и има т. нар „включвания”, които могат да бъдат видени дори от невъоръжено око. Системата ТУ разделя брилянтите по чистота на групи от 1 до 12, при това за тази класификация трябва да се има предвид, че по-голямо значение има теглото и формата на камъка.
Четвъртото „С” или „cut” по просто дефинирано като качество на обработката и формата. Това е доста субективен фактор, но силно влияещ на стойността на скъпоценния камък. Пропорциите на един брилянт биха се харесали на един клиент, а в същото време не биха породили емоции в друг. Най –разпространена е кръглата форма, като с голяма популярност се ползват и формите, принцеса, овал, изумруд и капка.
На всяко украшение с брилянти се нанася определена маркировка, примерно 2 Кр. 58 – 0,18 3/4 , което означава 2 брилянта с кръгла форма с 58 стени всеки, общо тегло 0.18 карата, клас по цвят 3, по чистота 4. Сравнението на тези параметри позволява даже на непрофесионалистите да изберат между няколко камъка най-добрия.
Как да направим най-добрата покупка?
Ако критерия за качество на брилянтите е бил само един, то ориентацията в многообразието от скъпоценни камъни би била лесна. Но както виждаме критериите са няколко и за това преди покупката е важно да преценим кои от критериите са с приоритет, и кои можем да пренебрегнем. Тези клиенти, които искат да инвестират парите си в брилянти трябва да се насочат към най-високи клас и по чистота и по цвят, а ако ще се ползва главно като украшение е по-добре да се изберат по-големи диаманти с не особено забележими „включвания” и по жълтеникъв цвят, които не оказват влияние на блясъка и ефектността на бижута.
След като бъде определен бюджетът за покупка е добре да бъде отделено време за изучаване на достъпната информация в интернет и да се определят приоритетните характеристики, които ще са водещи при покупката. Разгледайте максимално количество предложения, като същевременно проучите благонадеждността на търговеца, времето от което работи, опита, и отзивите на клиентите. Не на последно място е огледът на съответното изделие с брилянти. То трябва задължително да ви харесва, да съответства на вашите стил и цялостно излъчване. Само в този случай удоволствието от покупката ще помогне да не забележите не малката му цена. :)
Няма коментари:
Публикуване на коментар